År 2009 i backspegeln

Året började med en resa till Sälen, Lindvallen. Dit har vi återvänt några vintrar för att spenderar några härliga dagar i Lars-Åke och Anns fina stuga. Vi brukar inte ha tur när vi är där. Det har varit allt från knän som hoppat ur led, till influensor och tråkiga besked. Men trots det så är det ändå något visst med att ladda batterierna och vara där uppe. Det var Nellys första gång i Sälen. Hon åkte pulka och fick ett par skidglasögon trots att hon var så liten.

Många stora födelsedagar har firats förra året. Nelly fyllde ett år den 21 juli. Vad härligt det var med en födelsedag på sommaren. Vår lilla tjej blev ett år. Det firade vi med fullt hus och pajbuffé och jordgubbstårta.

 





Lars-Åke Martins morbror fyllde 50 år och det firades med en trevlig fest i Hovsta klubblokal. Vi dansade långt in på småtimmarna medans Nelly låg och sov trots den höga musiken.

Mina kära föräldrar hade den stora äran att fylla 50 år båda två samma år. Pappa fyllde den 5/6 och mamma den 29/4. Pappa firade sin dag tillsammans med mamma på Västkusten. Medans mamma firade sin dag tillsammans med alla oss på Rhodos. Det var den bästa utlandssemestern på mycket länge. Att vara tillsammans hela familjen på semester var helt fantastiskt. Det var flera flera år sedan jag reste med mamma, pappa och Sara senast. Tänk att lilla Nelly kunde följa med till Grekland. Hon skötte sig exemplariskt hela resan.



Mamma på Rhodos. Vi ordnade med tårta och 50 stycken tårtljus. Hela hotellrummer blev rökfyllt när mamma blåste ut ljusen.



Det var inte bara mamma som firade stor födelsedag den 29/4 2009. Även Martins mamma Ing-Marie fyllde 55 år. Här är vi samlade på kvällen på en resaturang på Rhodos för att avnjuta en trerätters middag. Nelly sover i vagnen. Sara och jag charmade kyparen så de kom in och överraskade I-M och mamma med mousserande vin, dessert och födelsedagssång.

Mamma och pappa slog på stort på sommaren och bjöd in familj, släkt och vänner till en stor Folkparksfest. De lånade en stor lada av en granne där vi inredde för en stor middag. Utanför hade Martin planerat med scen, ljud, ljus, aktiviteter och bar. Det var något av de roligaste och jobbigaste som jag varit med om att planera och genomföra. Det kom omkring 120 gäster till festen. Massor av roliga vänner till oss var inblandade och hjälpte till. Johan and the heartbreaker band spelade på scenen till långt in på småtimmarna. Vilken härlig fest. Det var roligt att kunna hjälpa mamma och pappa med något för en gångs skull. Folkparksfesten är ett minne för livet.

Sune fyllde 60 år. Stackars Martins pappa som fick fira sin stora dag med en nyopererad arm.

Under sommaren blev det många resor. Som vanligt blev det en tur till Öland för att se Victoriadagen. Jag och Nelly följde med Sune och I-M till Åhus för att hälsa på Henning, Lisa och Isak. Nelly och jag följde med mamma och pappa till Gränna. Sedan hälsade vi på Sara och Staffan i Stockholm för att gå på Gröna Lund och Vasa museét.



Sommartrip till moster Sara och Staffan i Stockholm.





Nelly och farmor tittar på scenen som pappa byggt på Viktoriadagen. För mig var det mycket skönare att slippa vara höggravid under detta stora och tidskrävande arrangemang. Förra året hade jag förvärkar och det var tur att Nelly inte valde att se dagens första ljus i Borgholm. Betydligt mycket lugnare att skönare att ha med denna underbara unge 2009.





Morfar och Nelly fikar på väg hem från Gränna. Vilken härlig dag.





Nelly och jag hade några mysiga dagar hos Henning och Lisa i Åhus. Jag fick besöka Pernod Richard och Absolut fabriken. Mycket intressant.



Så här mycket växer ett barn på ett år. Överst Nelly bara några dagar gammal och nedan Nelly på sin ett års dag.



2009 var året då jag skrev C-uppsats tillsammans med Maria Lennartsson. Vi skrev om föräldrakontakt över Internet med speciell inriktning över e-post. En väldigt spännande och intressant resa samtidigt som man var mammaledig. Trodde jag aldrig skulle klara av både och men det gick vägen, och det är jag stolt över. Vi blev godkända och jag kunde ta ut min lärarexamen i svenska och samhällskunskap.

Slutade min anställning på Systembolaget i Degerfos i maj för att sedan komma tillbaka i september. Gjorde ett kort avstamt i butiken i Hallsberg, men trivdes inte så jag sa upp mig och flyttade tillbaka. Utbildade mig till butikskommunikatör inom Systembolaget vilket var både givande och intressant. Vi blev även nominerade till årets butik på jobbet.

Att ha varit mammaledig har varit underbart under 2009. Visst har det varit tufft många gånger också när man bara känt sig som en mamma och knappt hunnit med något annat. Men jag är så stolt över att tagit några extra månader tillsammans med Nelly innan hon börjar dagis. Jag har fått se så många delar i hennes utveckling som jag aldrig velat missat. Tänk att jag är mamma. Det är det bästa som finns.



Nelly klippte håret hos farmor för första gången.





Martin bjöd mig på en underbar resa till Paris. Ett minne för livet och en värförtjänt semester för två småbarnsföräldrar.

Nelly har gjort många framsteg under året. Lärt sig krypa, gå och säga flera ord.
Tänk vad mycket som händer i en sådan liten människas utveckling. Inte konstigt att de små liven blir trötta ibland. Synd att det går så fort bara.

Vi vaccinerade oss mot svininfluensan Nelly, jag och Martin. Ont i armen fick man, men nu hoppas vi få vara friska.

Vi har haft många trevliga middagar och kalas här hemma som är värda och minnas.

Martins mamma gav Martins bror en ny njure. Mycket av vårt liv har kretsat kring detta de senaste året på gott och ont. Men nu har denna fantastiska donation gått av stapel.

Vi firade en härlig jul tillsammans med nära och kära trots att jag dragit på mig njursten. ''

Året har bestått av mycket längtan
efter Martin som jobbat och farit runt. Jag har längtat efter min Syster Sara som bor långt ifrån. Längtat efter vänner som man inte hinner träffa lika ofta längre. Längtan efter att alla familjemedlemmar ska få må bra.

Har säkert glömt en massa spännande saker som hänt under året som gått. Men det här var några av de stora saker som hänt oss och våra nära och kära.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Oj vad bra du är på att komma ihåg Anna. Kram

2010-01-06 @ 10:17:45
URL: http://johannahandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0