Fredags mys

Idag så har Martin och jag mina föräldrar på middag. De ska sova här inatt för att Martin och jag ska åka till London över helgen. Det är första gången som Nelly är själv utan oss. Jag tror att det kommer att gå väldigt bra för Nelly, Det är värre för mig. Som jag kommer att sakna min lilla tjej. Idag bjuds det på:

Fläskfilégryta med sweet chili och soltorkad tomat 8-10 personer

2 fläskfiléer ( Skärs i slantar)
3 Charlottenlök
1/2 till 1 vitlöksklyfta
Peppar
Flingsalt
2 förpackningar med Cremé Fraiche
1 skvätt mjölk
Sweet chili efter tycke och smak
1 burk med soltorkad tomater ( delas i mindre bitar)
Ev. lite soja eller fond för färg och lite ytterligare smak

Stek köttet tillsammans med lök och vitlök. Salta och peppar efter behag. Blanda i cremé fraiche, mjölk, sweet chili. Låt puttra. På slutet rör man ner de soltorkade tomaterna och eventuellt lite fond eller soja.

Jag serverar denna rätt med färsk pasta och en god sallad.

Hallonpaj med ekologisk mûsli 
200 grader i 20 min

En påse frysta hallon
1 dl müsli
1/2 dl råsocker
2 msk  kokkos
50 gram margarin
lite potatismjöl så att inte hallonen blir så blöta

Lägg hallonen i en form. Blanda övriga ingredienser  till strössletoch strö över hallonen. Låt stå i ugnen i ca 20 min på 200 grader. Servera med vanilj kesella eller vaniljglass.

Jag hoppas att pajen som står i ugnen nu blir god. Egentligen skulle det varit banan och mango i pajen och en liten stänk lime i strösslet. Men jag är i så förtjust i mango.





Fina detaljer i mitt kök. Älskar Cult designs heminredning. Olivoljan är från Spanien och är köpt av mamma och pappa när de var på semester senast.




Den här vackra tjejen låter jag mig gärna inspireras av.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0