Helgen i repris...

Helgen som gått har varit bra på alla sätt och vis. I lördags hade vi på jobbet bestämt oss för att bowla i Laxå för att sedan äta middag hemma hos mig. Som sagt så älskar jag att ha bjudningar och det är alltid lika trevlligt att umgås med mina arbetskamrater privat. Det finns sällan utrymme för oss att hinna prata om ditt och datt när vi arbetar. Vi arbetar ju som sagt på en arbetsplats som är ganska speciell på många sätt och vis. Vi har ett stort samhällsansvar vilket kräver att vi fungerar bra som grupp och tillsammans. Några av mina arbetskamrater betyder oerhört mycket för mig, och dessa räknar jag som mina privata vänner.

Helgens bjudning bestod av följande mat:

Varmrätt: Kycklinggratäng med ris och två sorters sallad.

1 påse kycklingfilé
5 dl cremé fraiche
200 g Filadelphia ost
1 påse med tacokrydda som passar till kyckling
1 gul paprika
1 röd paprika
En kartong med gula eller röda körsbärstomater (jag använde gula för att de är så vackra)

1 rödlök

 Riven tex mex ost

Först blandades cremé fraichen med filadelphiaosten och läggs i botten på en smord gratängform. Kycklingfilén skärs i bitar och steks i panna. Tillsätt sedan tacokryddan och laga kycklingen enligt påsens rekommendation. Lägg kycklingbitarna ovanpå cremé fraichen. Skär paprika, rödlök oc tomater i fina bitar och strö över kycklingen. Toppa med lite ost och gratinera sedan i ungen på 225 grader tills kycklingen är genomstek och gratängen fått färg.

Jag bjöd även på två sallader. Den första var en traditionell grekisk sallad. Hittade dock Arlas fetaost i 500 grams bit. Den var extra god att smula i sallden. 

Päronsallad med ädelost och valnötter 

1 kartong med ruccolasallad
1 bit god ädelost
2 päron i bitar och skrivor till dekoration
1 påse med valnötter

Ruccolan sköjs väl och toppas med en extra god olivolja. Lägg upp salladen på ett stort fat. Skär päronen i fina bitar och blanda ner i ruccolan. Spara några skivor till garneringen. Blanda i en påse med valnötter och smula sedan över den goda ädelosten.

Till efterrätt bjöd på en enkel kladdkaka med färska hallon och lite lättvispad grädde. Kladdkakareceptet tar jag från Arla.se. Det är ett enkelt recept där hela smeten görs i samma kastrull som man smälter smöret. Smidigt och går väldigt fort.

Tyvärr han jag inte fota maten. Men det blev en lyckad kombination av mat som uppskattades av gästerna.

I Söndags blev det enligt min systers önskemål en heldag ute med pulka, snöskoteråkning och korvgrillning vid sjön här i Hasselfors. Sara var hemma från sthlm med sin staffan. Vi blev ett helt gäng nere vid sjön mamma, pappa, Martin, jag, Nelly, Sara, Staffan, Sune, Ing-Marie och Jerker. Jag har väl inte skrattat så mycket på länge som när Martin skjutsade mig på Saras och min gamla bobb efter fyrhjulingen. Jag skrattade så jag höll på att stårkna när Martin körde fort och jag hängde som ett streck efter på bobben. Det blev förövrigt Nellys första riktiga utflykt utomhus. Hon var väldigt intresserad av att titta när vi grillad korv ,och satt gärna i sin pappas knä på snöskotern. Hon fick även smaka lite på sin farfar Sunes korvbröd, vilket smakade gott. Tack älskade syrran för att du ordnade denna mysdag vid sjön. Jag tror alla hade en kanondag full av skratt och trevligt sällskap.

Bilder kommer från utflykten snarast. Endast Ing-Marie hade kamera med sig. Ska fråga henne om jag kan få lägga över bilder som jag dela med mig av.
En kanonhelg helt enkelt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0