En stund av eftertänksamhet och kreativitet

Tittade på nyhetsmorgon söndag idag där Tilde de Paula intervjuade Anders Bagge om hans panikångest. En mycket intressant intervju som berörde mig till tårarna. Anders Bagge verkar vara en väldigt sympatisk människa, trots framgång och mycket pengar verkar han ha båda fötterna på jorden. Sådant är härligt att se.
Han berättade väldigt öppenhjärtat om sin panikångest på ett väldigt förklarande och målande sätt.

Han beskrev en ångestattack som om en buss kommer sladdande emot en på en väg. För en sekund känner man en sådan oerhörd rädsla. Men så kastar man sig undan och rädslan går över. När man istället får en ångestattack sitter samma rädsla i under kanske en halvtimme. Tårarna föll sakta ner för min kind när jag hörde hans ord. Måste kännas fruktansvärt att känna en sådan otrolig rädsla. Han berättade hur kroppen reagerar och hur dålig man blir. Han berättade om ett tillfälle när han fått en ångestattack och trillat ihop på gatan. Han sa: En femåring skulle kunna slå till mig och vinna över mig, man blir så pass svag under en ångestattack. Intressant att få ta del av sådant ibland. Det hjälper än som människa att förstå att man inte har det så joobigt själv, som man kan känna vissa dagar. Jag är lyckligt lottad på många sätt. Jag mår bra och har en fantastisk familj.

Han sa att familjen är grundstenen i allt när man ska ta sig ur ångest. Det är vad jag alltid hävdat: att utan sin familj och en gemenskap är man inte mycket. Jag försöker att finnas till för mina nära och kära i den mån det går.

För att ta sig ur ångesten sa han att han var tvungen att ändra på sitt liv på flera plan. Otroligt tänkvärt i vårt stressade samhälle. Man bör ro om sig själv och andra mer enligt min mening. Njuta av de små stunderna av lycka. Som att hitta sin älskade sambo sovandes med vår dotter tätt tätt intill.

Inatt satt jag uppe till klockan 01.30 och sydde nya gardiner. Bilder kommer snart... Martin kom inte hem från Laxårevyn förrens klockan 02.00 igår natt så jag passade på att drabbas av lite kreativitet. Det är underbart att pyssla och sy. Ro för själen när man känner sig stressad.

Nu ska jag läsa vidare i boken Samhällsvetenskapernas förutsättningar- om vetenskaplg filosofi. Spännande topic va? Underbart inspirerande av skriva uppsats i alla fall. Det är underbart att lära sig nya saker.

CARPE DIEM mina vänner och bloggläsare. Kom ihåg att fånga dagen. Det ska jag göra efter morgonens intervju med Anders Bagge.

Kommentarer
Postat av: Kattis

Jag såg inte den intervjun, men det låter intressant. Har haft panikångest i halva mitt liv, ganska exakt faktiskt. Det förstör så fruktansvärt mycket för en.



Hoppas att allt är väl med dig och familjen. =)



Kram,

Kattis från media

2009-02-08 @ 17:52:32
URL: http://kaktustaggar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0